Heb je besloten om met jouw bedrijf deel te nemen aan een (vak)beurs? Maar kun je nog wel wat tips gebruiken hoe je dit het beste aan kunt pakken? Dan zit je bij deze blog helemaal goed! Hierin willen we namelijk graag vier tips met jou delen zodat jij straks met een tevreden blik terug kunt kijken op jouw beursdeelname. Want als je aan een beurs deelneemt, dan moet je het natuurlijk ook goed doen! Lees daarom snel verder om erachter te komen hoe jij jouw deelname aan de beurs tot een succes kunt maken.
Zet op papier wat je wilt bereiken met jouw deelname aan de beurs
De allereerste stap is om jouw beursdoelstellingen te formuleren. Zet op papier wat je met jouw deelname aan de beurs wilt bereiken. Waarom sta je eigenlijk met jouw stand op deze beurs? En waarom heb je specifiek voor deze beurs gekozen? Zo kan het zijn dat de doelgroep van jouw bedrijf goed vertegenwoordigd is op de beurs en dat je hier dus kansen ziet liggen om je klantenbestand verder uit te breiden. Formuleer de doelstellingen zo dat je ze na afloop van de beurs ook echt objectief kunt meten. Een zeer handige tool voor het opstellen van doelstellingen is de SMART-methode. Schrijf je doelstelling zo op dat ze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.
Bepaal het budget (en houd je hier ook aan!)
Nu je weet wat je met je beursdeelname wilt bereiken, is het een stuk eenvoudiger om het budget te bepalen. Zet alle kosten op een rijtje. Denk niet alleen aan de kosten voor de beursstand zelf, maar vergeet ook zeker niet alle overige bijkomende kosten. Zo zal het personeel dat de stand vertegenwoordigd bijvoorbeeld wel gewoon doorbetaald moeten worden gedurende de beurs. Dit is een kostenpost die vaak over het hoofd wordt gezien. Bepaal het budget en houd je hier vervolgens ook aan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Zorg dat jouw stand het middelpunt van de belangstelling wordt
Soms kan de concurrentie best hevig zijn op een beurs. Zorg er daarom voor dat jouw stand het middelpunt van de belangstelling wordt. Kies een strategische plek uit, bij voorkeur in de buurt van een eetgelegenheid of andere ‘hotspot’. Zorg ervoor dat bezoekers jouw stand van alle kanten kunnen bereiken. De voorkeur gaat dan ook uit naar een eiland- of hoekstand. En last but not least: zorg voor interactie. Stap de stand uit om bezoekers aan te spreken en laat ze, indien mogelijk uiteraard, op een interactieve manier kennis maken met jouw bedrijf, product en/of dienst.
Deel goodiebags met informatiefolders en leuke relatiegeschenken uit
Om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf niet direct alweer vergeten is nadat de bezoekers huiswaarts zijn gekeerd, is het aan te raden om goodiebags uit te delen. Stop er enkele handige informatiefolders in, waar de contactgegevens van jouw bedrijf duidelijk op vermeld staan. Ook leuke relatiegeschenken doen het altijd erg goed. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan bekers bedrukken of bedrukte pennen, notitieboekjes en dergelijke. Hoe vaker mensen jouw bedrijfsnaam of logo zien, hoe beter het blijft hangen. En dat is alleen maar positief!