Het valt tegenwoordig niet mee om aan (goed) personeel te komen en dat merken veel bedrijven. Je moet dus creatief omgaan met de mogelijkheden die er nu zijn om goed (of zelfs beter) te presteren. Een van die mogelijkheden is het plaatsen van een infozuil. Zo’n infozuil biedt je klanten duidelijkheid over bij wie ze precies een afspraak hebben zonder dat daar nog een receptionist(e) aan te pas moet komen. Sterker nog, de infozuil geeft, bij aanmelden door de klant, direct door aan de betreffende medewerker dat zijn of haar afspraak er is.
Is dat niet erg onpersoonlijk?
Dat zou je misschien denken, een receptionist(e) is toch vaak het aanspreekpunt achter de balie. Maar klanten ervaren zo’n infozuil als fijn en gemakkelijk in gebruik. Ze kunnen er precies aangeven wat ze willen, wat ze verwachten en ze zien er direct hoeveel tijd er is ingepland voor een afspraak. Dat is alleen maar heel fijn.
Maar er zijn meer voordelen aan het gebruik van een infozuil. Denk dan bijvoorbeeld aan aanmeldzuilen ziekenhuis. Je kunt daar als patiënt, zonder dat je bij een wildvreemde uit de doeken moet doen wat je komt doen, precies je route door het ziekenhuis ophalen. Dat is wel zo gemakkelijk, zeker als er meerdere afspraken achter elkaar zijn ingepland.
En zo werkt het ook in een winkel, een restaurant en een ijssalon.
Waar kennen we de infozuilen al van?
Grote fastfood-ketens werken al jaren met bestelzuilen. Je bestelt er wat je nodig hebt, je betaalt en je wacht op je order. Dat kan ook goed werken voor jouw horeca-onderneming.
Het is bekend dat het, zeker in de horeca, moeilijk is om aan voldoende personeel te komen. Een bestelzuil bij jouw restaurant, kroeg of ijssalon maakt dat je meer zult verkopen met minder mensen. Natuurlijk moet er wel een knop op zitten voor mensen die moeite hebben met het bestellen via zo’n zuil, bijvoorbeeld omdat ze speciale wensen hebben en niet precies weten hoe ze die kunnen communiceren via de bestelzuil. Maar je zult zien dat het voor iedereen snel went. Je medewerkers hoeven dan alleen nog uit te serveren en dus kun je met veel minder mensen toe.
Laat je klanten zelf hun order samenstellen
Heb je een showroom vol keukens en/of badkamers? Dan kan het een hele klus zijn om iedere klant te voorzien van de juiste informatie en om de tijd te nemen om iedereen uitgebreid te woord te staan. Je kunt dan een infozuil gebruiken om je klanten (globaal) hun order te laten samenstellen. Je hebt dan een uitgangspunt voor het aangaan van het gesprek en kunt dan je klanten adviseren over de mogelijkheden die jouw showroom biedt.
Je zult merken dat je klanten zich dan al wat beter verdiept hebben in wat ze willen en dat het gesprek dus een stuk gemakkelijker zal gaan.